Et spennende NNM 2025 ble spilt pinsehelga i Harstad

Rundt 30 spillere møtte opp til Nordnorsk Mesterskap 2025 som ble spilt pinsehelga på Thon Hotel Harstad. Mesterklassen besto av 12 spillere, mens lavt deltakerantall gjorde at vi måtte slå sammen klasse 1 og klasse 2. Det ble dog premiert i to klasser etter endt mesterskap. Det ble også arrangert barnesjakkturnering samme helga.

Benjamin Halvorsen til topps

Årets Nordnorske mester er fra Tromsø og heter Benjamin Halvorsen. Før siste runde lå han et halvt poeng bak lederen Martin Halsvik Larsen, men der viste han stor styrke med å utspille klubbkamerat, Pål Røyset. Martin tapte mot Torben Søraas i den siste runden og måtte ta til takke med andreplassen, halvpoenget bak vinneren. Torbjørn Valvåg, også fra Tromsø, endte på tredjeplass med samme poengsum som Martin.

Verken Benjamin, Martin eller Torbjørn var ansett som noe favoritt før mesterskapet, derfor var det jo ekstra artig at disse tre tapetserte pallen. Spillere som Sivert Schanche Tørfoss, Torben Søraas og Pål Røyset hadde ikke storformen inne denne gang, noe som gjorde mesterskapet helt åpent. Håvard Eriksen Bech fra Harstad gjorde en grei innsats og ble nummer syv med 3,5 poeng.

Henrik Marienborg Strøm vant Klasse 1

Hele 8 stykker endte på 4 poeng i Klasse 1 og det måtte kvalitetsberegning til for å kåre en vinner. Der var det Henrik Marienborg Strøm fra Tromsø som strakk det lengste strået, rett foran nesen til Magnor Pettersen og Nils-Jakob Schjelderup på samme poengsum. Både Magnor og Nils kunne gått helt til topps hvis dem gikk for seier i siste runde, men dessverre tok dem begge kjappe remiser mot klubbkompiser, noe som straffet seg til slutt.

Trippel Harstad i klasse 2

Denne klassen ble vunnet av Magne Bølgen med 4 poeng, kun kvalitetspoenget foran Bjørnar Halvorsen på sammen poengsum. Shadi Turkmani ble nummer tre med 3 poeng.

Trippel Harstad, det er vi storfornøyd med!

Aktuelle lenker

– Endelige resultatlister
– Clono Live-Partier
– Tromsø Sjakklubb